Kaart -> Hoorn

Ansichtkaart informatie

195. Hoofd en Oostereiland

Meer foto's en informatie
Uitgever:1 Onbekend v 2 Jonker Egmond aan Zee m
Buurt:Hoorn
Jaartal foto 1:1880
Jaartal foto 2:1913
Foto 1Foto 2
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Tekst: Bij foto 1:
Uit: 'Hoorn in oude ansichten' (uitgegeven in 1978).
'De Stad Hoorn' omstreeks 1880 gemeerd aan het Hoofd. Het was een raderstoomschip voor goederen, gebouwd in 1870 door Joh. Kloos en D. Goedkoop jr te Amsterdam. Het werd gebruikt voor de dienst Hoorn-Amsterdam, maar door de opening van de spoorlijn Zaandam-Hoorn verminderde het vervoer kennelijk zodanig dat tot verkoop werd besloten. Dit geschiedde in oktober 1884. De koper was D. Kiewiets uit Amsterdam en de boot werd herdoopt in 'Ville d'Ostende' en bestemd voor pleziertochten vanuit Oostende op de Noordzee.
Men kon verder volstaan met de (eerste) schroefboot 'De Vereeniging' en de duurder in exploitatie zijnde raderboot van de hand doen. 'De Vereeniging' werd trouwens in 1891 vervangen door een nieuwe, gelijknamige boot.
Aan de 'Ville d'Ostende' kwam al in 1887 een roemloos einde: hij werd verkocht voor de sloop.
Het gebouw achter de boot, staande op het Hoofd, was het vrachtpakhuis voor de opslag van goederen van de boot en is in het begin van de 20e eeuw gesloopt.
En
Uit: 'Toen Hoorn nog oud-Hoorn was' (uitgegeven in 1980).
De eerste 'Hoornse Boot' was de radervrachtboot 'Stad Hoorn' die op deze foto uit 1880 afgemeerd ligt tussen de 'Krententuin' en de Hoofdtoren, waar toen het inmiddels afgebroken boothuis lag waar de aangevoerde of op transport te stellen goederen werden opgeslagen.
Een gaaf stukje scheepshistorie deze 'Stad Hoorn', die tien jaar tevoren in 1870 te Amsterdam was gebouwd.
Een vaartuig van 51 bij 5,5 meter dat nog bestuurd werd met een in de open lucht -op het zogeheten 'schavotje', staand stuurrad op het achterschip.
Bijna twintig jaar heeft deze 'Stad Hoorn' dienst gedaan tussen Hoorn en Amsterdam, waarna zij werd vervangen door twee nieuwe schepen, achtereenvolgens in 1889 de 'Mr W.K. Baron van Dedem', vernoemd naar de toenmalige burgemeester en met een capaciteit voor 300 passagiers, en in 1891 de 'Vereeniging' die 275 passagiers kon vervoeren.
Beide schepen werden in de vaart gehouden door de rederij Horjus & Co en later door de 'Hoornse Stoombootrederij'.
Men kon met deze schepen dagelijks van Hoorn naar Amsterdam vice versa varen. Een retour 1e Kajuit en tentdek kostte f 0,60 en 2e Kajuit f 0,40 per persoon.
 
Reacties:
Naam:Co Beemsterboer
Datum:27 Dec 2017
Bericht:Foto 3: j
Foto van Willem de Boer omstreeks 1915.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:27 Dec 2017
Bericht:Foto 4: v
Uitgever onbekend 1932.
Uit: 'Toen Hoorn nog oud-Hoorn was' (uitgegeven in 1980).
Door aanplemping van grond is in de 17e eeuw het Oostereiland ontstaan. Al snel vestigde hier de Admiraliteit (Marine) van Westfriesland en het Noorderkwartier haar magazijnen.
De oude Admiraliteitsmagazijnen kregen van 1886 tot 1932 de bestemming van een Rijkswerkinrichting, in de wandeling 'De Krententuin' genoemd. Op de foto uit 1932 ziet men de autobus die de laatstovergeblevenen van de Rijkswerkinrichting afvoert naar een andere behuizing elders in Nederland.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:27 Dec 2017
Bericht:Foto 5: k
Particuliere foto zeventiger jaren.
De brug is in 2010 vervangen.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:27 Dec 2017
Bericht:Foto 6: m
Uitgever Osinga 7 mei 1945.
De man in de zwarte jas en hoed is de NSB-burgemeester Zondervan. Hij is enkele dagen na de bevrijding door de Hoornse Knokploeg uit zijn huis aan de Draafsingel gehaald en lopend afgevoerd naar de Krententuin. Deze tocht verliep onder luid gejoel van de Hoornse bevolking.
De derde van links, met lichte jas, is Joop Oosterwijk.
De vierde van links is Kees Stuijfbergen.
Dan de man met alpinopet; dat is Ab Vortman
Rechts naast de burgemeester staat Henk Kleipoel met een stengun gewapend. Naast hem eveneens met stengun Sam Stuijfbergen.
Achter de politieman staat Bart de Haan.
Daarna meer naar rechts zien we nog George Trigallez en Henk Geurtz.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:28 Dec 2017
Bericht:Foto 7: b
Uitgever Osinga mei 1945.
De Hoornse bevolking heeft zich massaal opgesteld nabij de brug van het Oostereiland om de aangehouden NSB-ers uit te joelen.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:24 Apr 2023
Bericht:Foto 8: m
Uitgever Osinga 1945.
We zien gedetineerde NSB-ers op de binnenplaats van de Krententuin.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:24 Apr 2023
Bericht:Foto 9: b
Uitgever Osinga 1945.
We zien gedetineerde NSB-ers die werkzaamheden moesten verrichten op de binnenplaats van de Krententuin.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:24 Apr 2023
Bericht:Foto 10: j
Uitgever A. Bakker 1910.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:24 Apr 2023
Bericht:Foto 11: b
Uitgever Beerding 1904.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:24 Apr 2023
Bericht:Foto 12: j
Uitgever Stumpel 1956.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten
U kunt door middel van het formulier hieronder een bericht op de website plaatsen. Dit bericht zal direct voor alle bezoekers zichtbaar zijn.
Uw naam:
Uw e-mail adres:
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en komt dus niet zichtbaar op de website.
Uw reactie op deze kaart: