MENU
Kaart -> Hoorn
Ansichtkaart informatie
57. Spoorwegovergang en spoor
Meer foto's en informatie |
Uitgever: | 1 Nuss Amsterdam j 2 Particuliere foto v |
Buurt: | Hoorn |
Jaartal foto 1: | 1902 |
Jaartal foto 2: | vijftiger jaren |
Foto 1 | Foto 2 |
Klik op de afbeelding om deze te vergroten | Klik op de afbeelding om deze te vergroten |
Tekst: Bij foto 1: Uit: 'Hoorn in oude ansichten deel 2' (uitgegeven in 1979). Het is een heldere zomerdag en tot ver in de Achterstraat zijn de huizen te zien, hetgeen tevens een compliment inhoudt voor de maker van deze foto. We staan voor de spoorwegovergang, met links de rails van de paardentram en het toegangshek naar het weiland, waar nu de Commandeur Ravenstraat ligt. Op de handwagen staat een naam geschreven. Ondanks onze inspanningen kunnen we die niet thuisbrengen. Is ze misschien van een schilder of aannemer? Rechts de bekende, hardstenen paaltjes en de klaphekken voor de voetgangers. Deze waren zo geplaatst dat ze automatisch sloten als men het hek gepasseerd was. Toen in 1918 een derde spoor werd aangelegd, werden de hekken buiten bedrijf gesteld. Eigenaresse was in die tijd de 'Hollandsche Yzeren Spoorweg Maatschappij', afgekort H.Y.S.M. Er kwam een voetgangersbrug voor in de plaats, bij vele oud-Horinezen nog wel bekend. In de Tweede Wereldoorlog zeer in trek, vanwege het hout dat voor de kachels werd gebruikt. Na de oorlog werd de brug nog wat provisorisch gerestaureerd, maar verdween toch definitief. Het eerste huis rechts is vijftien jaar geleden afgebroken. Het is hier nog gesierd met een reclamebord van de steenhouwerij van de firma Reek. Deze firma was jaren uit het Hoornse bedrijfsleven verdwenen, maar tien jaar geleden, als een der eerste bedrijven op Hoorn-80, weer op het oude nest terug gekeerd. Bij foto 2 tot en met 3B: Deze loopbrug was er van 1918 tot 1959. Deze is aangelegd omdat er met de treinwagons veel gerangeerd werd en de spoorbomen langdurig dicht waren. Het bood de wandelaars (en fietsers) de mogelijkheid bij gesloten bomen toch door te kunnen gaan. In de laatste oorlogsjaren werden houten onderdelen ontvreemd voor de kachel. |